Wózek z kolorowymi torbami z zakupami na tle otwartego laptopa - opis produktu jest ważną częścią sklepu internetowego.

Jak stworzyć idealny opis produktu w sklepie internetowym?

Jeśli sprzedajesz produkty ekologiczne w Internecie, to musisz podejść do tego strategicznie. Potrzebujesz dobrych zdjęć produktów i ich wyczerpujących opisów. Może myślisz sobie, że wystarczy skopiować opisy producentów lub teksty konkurencji. Ale czy na pewno? Czy klientowi jest obojętne, to jak opowiadasz o swoim towarze? Czy dobry ekoprodukt sprzeda się sam? Zastanówmy się nad tym.

Dlaczego go potrzebujesz?

Rynek produktów ekologiczny rośnie z każdym rokiem. Coraz więcej osób jest świadoma konieczności ochrony środowiska i dbania o własne zdrowie poprzez wybór odpowiedniej żywności, kosmetyków i środków czystości. To oznacza, że szukają eko-asortymentu, ale zauważ też, że mają spory wybór. A Ty masz dużą konkurencję. Jak wyróżnić się na jej tle? 

Istnieje na to wiele sposobów, a jednym z nich jest dopracowany opis produktu. Pomyśl o kliencie, który wchodzi do sklepu stacjonarnego, drogerii. Kieruje się do półki z kosmetykami. Przygląda się im uważnie i po dłuższej chwili sięga po krem do twarzy. Czyta opis na opakowaniu i znowu chwilę się zastanawia. Wtedy podchodzi do niego ekspedientka i pyta: „Czy mogę w czymś pomóc?”. Właśnie taką funkcję powinien pełnić opis produktu w Twoim sklepie internetowym. Czyli jaką?

Czym jest opis produktu?

Profesjonalny opis produktu jest tekstem mającym udzielić wyczerpującej informacji na jego temat, przedstawić korzyści płynące z jego zakupu oraz zachęcić klienta do podjęcia natychmiastowego działania. To oznacza, że powinien pełnić funkcję wirtualnej ekspedientki. Takiej, która opowie, doradzi i skutecznie zachęci do zakupu. Czy jest konieczny?

Wspomniałam już o Twojej konkurencji. Jeśli zlekceważysz sprawę opisu, będziesz konkurował z innymi sklepami głównie ceną. A to nie jest droga do zwiększenia Twoich zysków i ma swoją wyraźnie określoną granicę, czyli cenę, po której Ty kupujesz towar u producenta. Dlatego potrzebujesz czegoś ekstra, co sprawi, że klient będzie wolał kupić go u Ciebie. W sklepie internetowym będzie to dobry opis produktu. 

Opis produktu a strategia content marketingowa

Content marketing obejmuje wszystkie treści tworzone na potrzeby Twojej strony. Mają one zadanie zwrócenia uwagi klientów i zachęcenia ich do odwiedzania Twojego sklepu. Do takich treści zaliczamy opisy produktów. Jak to działa? 

🌿Opis zawiera frazy kluczowe, które sprawiają, że klient łatwo znajdzie Twój sklep w wyszukiwarce. 

🌿Po wejściu na stronę produktu, zobaczy przejrzystą strukturę opisu, co zachęci go do czytania.

🌿W opisie znajdzie wszystkie potrzebne mu informacje o produkcie.

🌿Czytając, zobaczy oczami wyobraźni lepszą lub szczęśliwszą wersję siebie, po zakupie produktu.

🌿Po przeczytaniu opisu do końca, poczuje się zmotywowany do zakupu i przekonany, że produkt jest wart swojej ceny.

🌿Zadowolony z dobrej decyzji zakupowej klient, po jakimś czasie chętnie wróci do Twojego sklepu, aby znowu uzupełnić zapasy.

🌿Ponieważ klient na dłużej zatrzymał się w Twoim sklepie, algorytm Google uzna, że prezentowane tam treści są wartościowe dla odbiorców. Będzie częściej pokazywał Twoją stronę innym użytkownikom, poszukującym podobnych produktów.

Miła wizja, prawda? W takim razie przyszedł czas na to, aby konkretnie powiedzieć, jak możesz stworzyć taki opis w swoim sklepie.

Jak tworzyć opis produktu? Schemat: na środku białej kartki narysowano czerwoną elipsę z czarnym napisem "Product". Od elipsy odchodzą promieniście na boki czerwone strzałki, a ręka z czarnym pisakiem właśnie będzie uzupełniać schemat o nowe napisy.

Jak tworzyć opisy produktów w sklepie internetowym?

Pewnie chciałbyś wiedzieć, czy istnieje jakiś uniwersalny szablon opisu produktu. Dobrze byłoby mieć taki gotowiec pod ręką, to zaoszczędziłoby Ci wiele czasu. Niestety, muszę odpowiedzieć jasno i wyraźnie: nie ma jednego wzoru, który pasowałby do wszystkich towarów na świecie. Po prostu nie i już. Zapomnij o tym.

Dlaczego? Bo, jak to w życiu zwykle bywa, każda sytuacja jest inna, a Ty musisz się do niej dopasować. Dobry opis będzie tworzony w oparciu o unikalne cechy danego produktu i konkretne zapotrzebowania grupy docelowej. Dlatego, zanim zaczniesz tworzyć jego treść, musisz przeanalizować parę zagadnień. Ale po kolei.

1. Dobra znajomość własnego klienta

Jeżeli opis ma być skuteczny, to musisz wiedzieć, do kogo kierujesz swoją ofertę. Czy już to ustaliłeś? Przydadzą się tutaj informacje, takie jak:

🙂 płeć (np. kobieta)

🙂 wiek (np. 25-45 lat)

🙂 stan cywilny (np. mężatka, dwoje dzieci)

🙂 styl życia (np. pracująca w biurze matka, mieszkająca w dużym mieście, dzieląca swój czas między pracę, opiekę nad dziećmi i prowadzenie domu)

🙂 zarobki (np. 5 tys. / m-c)

🙂 potrzeby (np. więcej czasu dla siebie i rodziny, więcej sił na hobby i rozwój osobisty)

🙂 marzenia (np. podróż z mężem do Ameryki Południowej, kupienie domku na wsi, własny ogródek)

🙂 obawy (np. o zdrowie i bezpieczeństwo dzieci, o bycie ciągle niewystarczająco dobrą matką, żoną i pracowniczką)…

I tak można jeszcze długo rozmyślać o osobie, której przyda się Twój produkt. Możesz stworzyć kilka takich profili, żeby poszerzyć spojrzenie na grupę odbiorców. Dopiero mając takie informacje, jesteś w stanie napisać tekst, który poruszy klienta i trafi w jego potrzeby. A skąd je brać? Najlepiej, jeśli masz już grupę odbiorców, których znasz lub możesz zapytać. Ale równie dobrze możesz opierać się na obserwacji rynku i własnej wyobraźni.

2. Nazwa produktu

Nazwa powinna być jasna i zrozumiała dla potencjalnego klienta. Jeśli umieścisz w niej słowa kluczowe wyszukiwane przez użytkowników w przeglądarce, to będzie lepiej widoczna w wynikach wyszukiwania. Trzeba w niej zawrzeć najważniejsze informacje, np.: markę, przeznaczenie, pojemność.

Przykład:

Krem do twarzy „OlejoLe”, do skóry wrażliwej, 50 ml

Dzięki temu, już na wstępie klient wie, czy znalazł to, czego szuka.

3. Mocny początek

Początek opisu powinien być zaadresowany do najbardziej palącego problemu klienta i podkreślać najważniejszą zaletę produktu. Taki wstęp przykuje uwagę i zachęci do dalszego czytania tekstu.

Przykład:

Zwykłe kremy podrażniają Twoją skórę, przez co jest ciągle sucha i zaczerwieniona? Nasz krem z naturalnym olejem makadamia natychmiast nawilży ją i ukoi.

Mówisz, że ten produkt ma więcej dobrych cech? Super, opiszesz je w dalszej treści. Ale na początek powiedz o tej najbardziej spektakularnej.

Młoda kobieta w różowy szlafroku, białej maseczce na twarzy i zielonym ręczniku zakręconym na mokrych włosach. Trzyma połówkę pomarańczy przed twarzą a drugą połowę pomarańczy ma w drugiej ręce. Jest to klientka internetowej drogerii ekologicznej.

4. Język korzyści i emocje

W dalszej części opisu odwołuj się do korzyści i emocji czytającego. Jak myślisz, czy chce on kupić tę rzecz? Czy raczej rozwiązać swój problem lub poczuć się lepiej? Właśnie. Pokaż mu, jak Twój produkt odpowie na jego potrzeby.

Zamiast opisywać same parametry przedmiotu, opowiedz, jakie wynikają z nich korzyści. A gdy już określiłeś korzyści, wyjaśnij, jakie wynikają z nich dalsze korzyści. Korzyści z korzyści – dokładnie tak.

Przykład:

Krem „OlejoLe” zawiera naturalny olej z orzechów makadamia, który głęboko odżywia i nawilża skórę. Dzięki temu, będzie ona jedwabiście gładka i świetlista. Z pewnością zauważysz błysk zazdrości w oczach koleżanek!

Odwołanie do emocji występuje tu na poziomie ukrytych pragnień (chciałabym, żeby koleżanki mi zazdrościły urody). Warto też wspomnieć o doświadczeniach zmysłowych („jedwabiście gładka” – zmysł dotyku, „świetlista” – zmysł wzroku). Takie określenia działają na wyobraźnię i wywołują pragnienie posiadania takiego produktu.

5. Storytelling – historia w tle

Wszyscy lubimy dobre historie. Wciągają nas w świat bohaterów i miejsc, których dotyczą. W ten sposób możesz wciągnąć konsumenta w świat swojego produktu. Opowiedz, skąd pochodzą surowce użyte do produkcji, jak przebiegał jej proces lub jaka jest przeszłość oferowanych towarów z drugiej ręki. Taka opowieść podniesie ich wartość w oczach klienta.

Przykład:

Cenny olej z orzechów makadamia pochodzi z ich Australijskich upraw. To właśnie w krainie kangurów i misi koala przez długie 10 lat dojrzewają drzewa makadamia, zanim wydadzą swoje owoce. W gorących promieniach słońca farmerzy ręcznie zbierają orzechy, aby móc dokładnie ocenić, czy są już dojrzałe. Tylko wtedy zawierają odpowiednią, 75%, ilość tłuszczy składających się na bogaty w substancje odżywcze olej makadamia.

6. Rozwianie wątpliwości

Zastanów się, jakie wątpliwości mogą pojawić się w głowie potencjalnego klienta. Czego może się obawiać? Może chciałby się dowiedzieć, jak wypada ten produkt w porównaniu z konkurencyjnymi? Nie czekaj aż zada Ci takie pytania. Pewnie nie będzie mu się chciało ich wpisywać w formularz kontaktowy. Raczej poszuka sklepu z opisem towaru, który na nie wszystkie odpowiada. Dlatego starannie przemyśl tę kwestię i zamieść odpowiedzi w swoim opisie.

Przykład:

Olej makadamia jest hipoalergiczny, więc nie powoduje reakcji uczuleniowych. Można go stosować do cery wrażliwej, suchej i podrażnionej, ale też do skóry trądzikowej. Jak to możliwe? Ponieważ olej ten nie zatyka porów i nie obciąża skóry, dzięki swojej budowie cząsteczkowej, przypominającej nasze naturalne sebum.

7. Opinie i polecenia

Nic tak bardzo nas nie przekonuje do zakupu, jak polecenia osób, które już z niego skorzystały. Jeżeli masz opinie innych klientów, koniecznie wspomnij o nich w opisie. Dobrze jest też umieścić cytaty z opinii pod opisem produktu. A co zrobić, jeśli jeszcze żadnej nie otrzymałeś?

Pamiętaj, żeby zawsze o nie prosić. Jeśli nie poprosisz, to nie dostaniesz. Wysyłaj do klientów maile z podziękowaniem za zakup i prośbą o wystawienie opinii. Możesz im to ułatwić i jednocześnie zachęcić, zadając konkretne pytania. Łatwiej napisać kilka zdań opinii, gdy mamy ocenić określone cechy zakupu.

8. CTA (wezwanie do działania)

Chcesz napisać skuteczny opis produktu – taki, który sprzedaje? Zakończ go konkretnym wezwaniem do działania (Call To Action). W ostatnim zdaniu każdego opisu wyraźnie zachęć klienta do zakupu.

Przykład:

Kup krem „OlejoLe” już dziś i olśniewaj swoją piękną skórą!

Krem z olejem makadamia w białej tubce na drewnianej tacy.

Przykładowy opis produktu

Krem do twarzy „OlejoLe”, cera wrażliwa, dojrzała, trądzikowa, 50 ml

Krem do twarzy „OlejoLe” to doskonałe połączenie oleju makadamia i witaminy E, które zmiękczają i odżywiają Twoją skórę. Ten wyjątkowy krem zapewni Ci kompleksową pielęgnację, dzięki której Twoja cera będzie promienna i wypoczęta.

Olej makadamia wnika głęboko w skórę, zapewniając jej intensywne nawilżenie i odżywienie. Ponieważ zawiera witaminę E, zapewnia ochronę skóry przed wolnymi rodnikami i spowalnia procesy starzenia.
Dzięki regularnemu stosowaniu tego kremu, Twoja skóra stanie się bardziej miękka, jędrna i pełna blasku. Krem „OlejoLe” nie tylko zmiękcza, ale także nie zatyka porów. Właśnie dlatego można go używać nawet do skóry z problemami.


Stosowanie tego kremu to prawdziwa rozkosz dla zmysłów. Jego jedwabista konsystencja oraz subtelny zapach sprawią, że codzienna pielęgnacja stanie się przyjemnością.


Zadbaj o swoją skórę z kremem „OlejoLe” i olśniewaj jej blaskiem!

Optymalizacja SEO – czy pozycjonowanie jest potrzebne?

SEO to skrót od angielskiego określenia „search engine optimization” (optymalizacja dla wyszukiwarek internetowych). Oznacza to przygotowanie opisu produktu w taki sposób, aby wyszukiwarki uznały go za warty prezentowania użytkownikom Internetu. Jeżeli odpowiednio o to zadbasz, Twój sklep będzie widoczny, nawet wśród licznej konkurencji.

Jakie elementy są ważne w opisach produktów SEO?

🎈 Długość opisu – najważniejsze jest, aby opis był wyczerpujący. Zadbaj jednak, by nie był krótszy niż 1000-1500 znaków ze spacjami.

🎈 Frazy kluczowe – znajdziesz je za pomocą narzędzi takich, jak: Google Trends, Answer The Public czy Semstorm. Ale nie przesadź z ilością tych słów w jednym opisie. Stosuj je tylko tam, gdzie rzeczywiście pasują.

🎈 Edycja tekstu – powinien być zwięzły i łatwy do przeskanowania wzrokiem. Osiągniesz to dzięki stosowaniu: krótkich akapitów, pogrubień najważniejszych słów, wypunktowań, śródtytułów (nagłówków H2-H4) i tabelek dla specyfikacji.

🎈 Meta-tytuł i meta-opis – wyświetlają się bezpośrednio na stronie wyszukiwania, więc warto zadbać, aby brzmiały zachęcająco. Przyciągną klienta nawet wtedy, gdy strona Twojego sklepu znajdzie się na dalszej pozycji w wyszukiwarce.

🎈 Linkowanie wewnętrzne – zastosuj linki łączące podobne towary w Twoim sklepie. To ułatwia poruszanie się w sklepie zarówno odwiedzającym, jak i robotowi Google.

🎈 Oryginalny opis – nie kopiuj opisu ze strony producenta czy innego sklepu, ani nie powielaj opisów podobnych produktów w swoim sklepie. Dlaczego?

Dlaczego należy publikować wyłącznie unikalne opisy produktów w swoim sklepie internetowym?

Powielane treści (duplicate content) obniżają wartość strony według algorytmu Google. Oznacza to, że Twoja strona ze sprzedażowym opisem produktu zostanie zepchnięta w odmęty Internetu. Aby była ona widoczna, zadbaj o oryginalne teksty

Takie opisy uwypuklą przewagę Twojego asortymentu nad konkurencyjnym i przekonają potencjalnych klientów do zakupu. Masz tutaj pole do popisu, aby wyróżnić się na tle podobnych ofert. Poza tym, jeśli skopiujesz od kogoś opis, skąd wiesz, że ta osoba dobrze go zrobiła?

Co zrobić, gdy w sklepie są tysiące produktów, a budżet ograniczony?

Rozumiem, że niełatwo zadbać o różne opisy, jeśli masz duży sklep z wieloma produktami. Na zatrudnienie agencji lub copywritera musiałbyś poświęcić spory budżet. Na szczęście jest na to sposób. 

Jeśli masz przygotowany opis produktu, jednego z wielu podobnych w sklepie, postaraj się modyfikować go zmieniając jedno lub dwa zdania. Te modyfikacje mogą dotyczyć koloru czy innych cech różniących towary jednego typu. Możesz też zmienić kolejność zdań w opisie. Takie małe różnice wystarczą, aby algorytm Google uznał go za unikalny.

Damska dłoń trzyma buteleczkę z ciemnego szkła z zakrętką z pipetą na tle zielonego mchu. Buteleczka zawiera naturalny olej, produkt ekologiczny.

Jak pisać, a czego unikać, by stworzyć idealny opis produktu?

Unikaj:Zamiast tego:
Eko-ściemy (green washing), przesadzaniaSzczerze opisz zalety produktu.
Ogólnikowych, pustych przymiotnikówOpisuj konkretne cechy i funkcje produktu, wskazuj na korzyści z nich płynące.
Lania wodyWykreśl nic niewnoszące słowa i zdania.

Czy warto wykorzystać sztuczną inteligencję?

Chat GPT lub AI umieszczona w innych narzędziach internetowych mogą być bardzo pomocne. Ich zaletą jest szybkość, z jaką tworzą teksty oraz niski koszt użytkowania. Jednak leży w tym pewna trudność. Polega ona na tym, że trzeba dobrze sformułować polecenie, według którego AI przygotuje odpowiednią treść. Błędny lub niedoprecyzowany prompt sprawi, że uzyskana treść nie spełni swojego zadania. 

Przykładowy prompt dla Chat GPT:

Napisz opis (podaj produkt) i dołącz następujące informacje (podaj cechy produktu) oraz uwzględnij następujące słowa kluczowe: …………..

Czy Chat GPT zastąpi copywritera? Jest to na pewno tańszy sposób na uzyskanie opisu produktu. Ale nadal AI to tylko narzędzie, które potrzebuje do obsługi człowieka. Najlepszą opcją jest zatrudnienie copywritera, który potrafi obsługiwać Chat GPT oraz edytować treści uzyskane za jego pomocą. Bo nawet jeśli już uzyskałeś treści wygenerowane przez AI, to potrzebują one weryfikacji i dopracowania przez specjalistę od marketingu.

Lepiej napisać samemu, czy zlecić copywriterowi?

Jeśli masz mały sklep internetowy i odpowiednią ilość czasu, to możesz sam tworzyć swoje opisy. Jestem przekonana, że mając już wiedzę z tego artykułu, dasz radę to zrobić.

Jeśli jednak nie czujesz się w tym pewnie, masz dużo na głowie lub większą ilość treści do przygotowania – dobrym wyjściem będzie powierzenie tej pracy copywriterowi

Ile kosztuje opis produktu?

Jako Copywriter BIO chętnie udzielę Ci wsparcia, tworząc opisy produktów do Twojego sklepu. Ceny takiego opisu zaczynają się u mnie od 30 zł za 1000 znaków ze spacjami. To znaczy, że jeden opis o standardowej długości 1500 zzs może kosztować tylko 45 zł.

Zastanów się, jaka opcja będzie teraz dla Ciebie najlepsza – samodzielne tworzenie treści czy zlecenie ich copywriterowi. Jeśli zdecydujesz się na tą drugą, napisz do mnie wiadomość w zakładce Kontakt. Odpowiem najszybciej, jak to będzie możliwe. 

Na szarym stole, na talerzyku stoi niebieska filiżanka z zieloną herbatą macha latte.

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *