Marketing w małej firmie – konieczność czy ostatnia deska ratunku?
Temat tego artykułu chodzi za mną odkąd przeczytałam w MarketingPrzyKawie.pl wywiad z Martą Papalczyk, marketerką z międzynarodowym doświadczeniem. Zapytana o różnicę między marketingiem w małych polskich firmach a tym w zagranicznych, udzieliła ciekawej odpowiedzi.
Powiedziała, że w Polsce marketing jest często traktowany jak ostatnia deska ratunku, kiedy spada sprzedaż, podczas gdy za granicą firmy prowadzą strategiczne działania marketingowe na każdym etapie działalności.
To jak to jest, potrzebujesz tego marketingu na co dzień, czy wystarczy raz na jakiś czas sobie o nim przypomnieć?

Jakie są korzyści z prowadzenia marketingu w małej firmie?
Gdy dbanie o promocję swojej marki jest stałą częścią Twojej działalności, dajesz sobie szansę na rozwój. Tylko wtedy, gdy wyznaczasz cele i dążysz do ich osiągnięcia, możesz osiągnąć stabilizację finansową czy realizować misję firmy. Sprawiasz, że jest ona mniej podatna na przestoje, istnieje w świadomości klientów i zyskuje ich zaufanie.
Jak marketing wpływa na pozyskiwanie nowych klientów?
Marketing obejmuje szereg działań polegających na opowiadaniu odbiorcom (potencjalnym klientom) o tym, czym zajmuję się Twoja firma, dlaczego to robi i na jakiej podstawie warto jej zaufać. Odpowiednio opracowane komunikaty docierają do osób, na których Ci zależy i skutecznie zmieniają je w Twoich klientów. Nie stać Cię na rezygnację z takiej okazji, prawda?
Czym jest skuteczny marketing w małej firmie?
Aby skutecznie promować małą firmę, trzeba określić cele i strategię komunikacji. Stanowią one kierunkowskaz i plan działania. Ich skuteczność sprawdzasz na bieżąco, by nie powielać błędów pochłaniających Twoje ciężko zarobione pieniądze.
Skuteczny marketing dla małej firmy obejmuje:
- – stronę internetową,
- – social media,
- – reklamę płatną w Google i Meta,
- – content (treści, np. artykuły blogowe),
- – lokalne formy promocji w realu.

Strona internetowa – podstawa marketingu internetowego
Witryna to wizytówka Twojej firmy. Jest punktem wyjścia do wszelkich innych działań: reklamy płatnej, wysyłki newslettera, bloga czy konta w social mediach. Jej niepodważalną zaletą jest to, że należy tylko do Ciebie. Nie musisz się bać, że ktoś Ci ją zablokuje, jak np. konto na Facebooku. Możesz przedstawiać tam treści zgodne z wizerunkiem swojej marki oraz jej wartościami, bez obawy o cenzurę.
Strona www świadczy o Twoim biznesie, więc należy przygotować ją w przemyślany sposób. Ważne jest, co na niej napiszesz, bo tam właśnie zwracasz się bezpośrednio do swoich potencjalnych klientów. Zamieszczając teksty dostosowane do wymagań SEO oraz GEO (przeglądarek wspieranych AI) budujesz narzędzie długotrwale pozyskujące klientów dla Twojej marki.

Media społecznościowe – od czego zacząć?
Media społecznościowe to teraz must have dla małej marki. Pisałam, że strona internetowa to podstawa i nadal podtrzymuję to zdanie. Jeśli jednak dopiero zaczynasz prowadzić swój biznes i nie masz dużego budżetu na marketing, to założenie konta w social mediach będzie tańsze niż strona www. Swoim klientom polecam na początek Facebook + Instagram, aby niewielkim nakładem sił budować swoją obecność w Internecie. A gdy już uda im się trochę rozkręcić sprzedaż, przychodzi pora na inwestycję we własną witrynę.
Ale jak media społecznościowe pomagają małej marce? Otóż działają tu i teraz. Jeśli chcesz ogłosić pojawienie się nowej kolekcji czy zapytać o zdanie na temat upodobań odbiorców, to jest świetne narzędzie. Gdy publikujesz odpowiednio przygotowane posty, zyskujesz spory zasięg organiczny – wiele osób potencjalnie zainteresowanych Twoją działalnością może się o Tobie dowiedzieć. A gdy zachęcasz do obserwowania profilu, gromadzisz społeczność, z którą możesz utrzymywać stały kontakt.

Reklama płatna – kampania Google Ads lub Meta Ads
Ale nie martw się – strona www i social media to nie są wspaniałomyślne prezenty od big tech’ów, żebyś miał(a) darmową reklamę i rozwijał(a) biznes bez opłat. Najlepsze efekty – najszybsze i największe zasięgi – daje płatna reklama.
Tu masz do wyboru:
- Google Ads – reklama wyświetla się w wyszukiwarce Google, Mapach Google, Gmail, YouTube i witrynach partnerskich Google,
- Meta Ads – reklama wyświetla się na Facebooku, Instagramie i Messengerze.
Ustawiając odpowiednio parametry reklamy oraz przygotowując grafikę i treść, decydujesz, komu reklama będzie pokazywana. Niestety, w ostatnim czasie Meta stopniowo odbiera nam możliwość dostosowywania parametrów na rzecz automatycznego ustalania grupy docelowej z pomocą AI. Dlatego też na znaczeniu zyskuje treść reklamy – jeśli jest dobrze przemyślana i przygotowana, przyciągnie uwagę właściwych osób (takich, które potrzebują Twoich produktów lub usług).

Content marketing małej firmy – blog, newsletter czy e-book
Aby przyciągnąć uwagę docelowych klientów oraz utrzymać ją na dłużej, warto publikować interesujące ich treści. Możesz robić to w postaci artykułów blogowych, newslettera czy e-booka. Najważniejsze jest, żeby teksty te odpowiadały na nurtujące odbiorców pytania i były pomocne w rozwiązywaniu ich problemów. Mogą też dostarczać rozrywki lub ubarwiać ich życie – w zależności od branży, w jakiej działasz.
Taka forma reklamy w małej firmie działa długofalowo. Nie dociera do odbiorców równie błyskawicznie, jak posty w social mediach, ale powoli i skutecznie przyciąga uwagę osób, do których kierujesz swoją ofertę. Dobrze prowadzony blog ściąga ruch na Twoją stronę przez długi czas. Natomiast e-mail marketing pozwala nie tylko docierać z ofertą bezpośrednio do skrzynki pocztowej odbiorcy, ale też budować relacje i zdobywać zaufanie. Dlatego skuteczny marketing treści trzeba planować i prowadzić cały czas – nie tylko w momencie kryzysu z zamówieniami.

Lokalne formy promocji w przypadku małych firm
Doświadczenie pokazuje, że marketing online wcale nie wyparł reklamy z naszego otoczenia. Aby dotrzeć do klientów, przedsiębiorca powinien połączyć działania w sieci z aktywnością w lokalnej społeczności.
Publikujesz posty na Facebooku? Ogłoś w nich wydarzenie, które powiększy grono lojalnych klientów Twojej marki – np. spotkanie klubu książki, gdzie zaserwujesz sprzedawane przez siebie aromatyczne herbaty.
Wysyłasz newsletter? Zaproś odbiorców na pchli targ, w czasie którego każdy może sprzedać niepotrzebne mu już przedmioty, a Ty zaprezentujesz swoje ekologiczne środki czystości i akcesoria do sprzątania. W ten sposób możesz wdrażać różne pomysły na wydarzenia, prowadząc swój mały „event marketing”.

Strategia marketingowa dla małej firmy – podstawa Twojego biznesu
Pamiętaj jednak, że wszystkie powyższe działania muszą być prowadzone na podstawie strategicznego planu. Określa on, do kogo chcesz dotrzeć, jaki wizerunek firmy chcesz prezentować, co o niej opowiadać, a jakich tematów nigdy nie poruszać. Trzymając się wcześniej ustalonych zasad, będziesz prowadzić spójną i autentyczną komunikację ze swoimi klientami.
Uff… sporo tego, prawda? I jak tu dbać o promocję firmy non stop? Zwłaszcza gdy jesteś małym przedsiębiorcą i sam musisz zadbać o wiele spraw naraz. W takiej sytuacji warto zgłosić się do kogoś, kto zajmuje się tym zawodowo. Na przykład ja podpowiem, jakie działania możesz podjąć, by zadbać o stały dopływ klientów. Chętnie też przygotuję potrzebne treści i opublikuję je w docelowym kanale marketingowym.
Martwisz się, że nie masz na to dużego budżetu? Zasugeruję Ci, co możesz zrobić w pierwszej kolejności, żeby nie było za drogo. W miarę, jak biznes nabierze tempa i zacznie przynosić pieniądze, przyjdzie czas na kolejne działania marketingowe. Jedno jest pewne: jeśli chcesz zarabiać i rozwijać swoją firmę, musisz stale dbać o skuteczny marketing. Nie stać Cię na rezygnację z tej inwestycji.
