Zuzanna Olender Copywriter BIO zastanawia się jak napisać tekst na stronę internetową - w polu słoneczników...

Jak napisać tekst na stronę internetową, aby sprzedaż rosła?

To Twoja strona, więc możesz na niej pisać, co Ci się żywnie podoba. „Twój jest ten kawałek podłogi…” 🎶 Ale tak naprawdę założyłeś ją po to, by zaprosić na nią gości. Chcesz, by była dla nich widoczna w wyszukiwarce, zainteresowała ich już na pierwszy rzut oka i przekonała do zakupu oraz częstych powrotów. A to już trudniejszy orzech do zgryzienia. Wiem, bo zajmuję się tym na co dzień. Dlatego, jeśli chcesz wiedzieć jak napisać tekst na stronę www, usiądź wygodnie, weź łyk kawy i czytaj uważnie, bo nie będę powtarzać 😉

Zrozum swojego klienta

Zanim zaczniesz tworzyć treść, musisz dokładnie zrozumieć, do kogo kierujesz swoje słowa. Twoi klienci to osoby, które mają konkretne potrzeby i problemy, a Ty chcesz pokazać, że masz dla nich rozwiązanie. Dowiedz się, kim są – jakie mają zainteresowania, w jakim są wieku, czym zajmują się zawodowo. Te informacje pomogą Ci ustalić, co ich gryzie. Zastanów się, z jakimi wyzwaniami się zmagają i jak Twoja oferta może im pomóc. Im lepiej zrozumiesz ich punkt widzenia, tym łatwiej będzie Ci napisać magnetyczne treści.

Również styl pisania powinien być dostosowany do odbiorców. Jeśli są nimi młodzi ludzie, możesz używać luźniejszego języka i nowoczesnych zwrotów. W przypadku biznesowych klientów lepiej sprawdzi się formalny, profesjonalny styl. Skąd masz wiedzieć, jakich słów używać? Analizuj język, jakim posługują się Twoi potencjalni klienci w mediach społecznościowych czy w recenzjach produktów. Wyciągaj wnioski i staraj się pisać do ludzi ich własnym językiem.

Przyciągnij uwagę nagłówkiem tekstu

Nagłówek to pierwsze, co widzi potencjalny klient. Jeśli nie przyciągnie jego uwagi, reszta tekstu może pozostać nieprzeczytana. Według portalu Copyblogger.com, 8 na 10 osób przeczyta nagłówek, ale tylko 2 na 10 przeczyta resztę tekstu. Warto więc poświęcić mu sporo czasu i zastosować sprawdzone techniki. Zaliczają się do nich: pytania, liczby, obietnice oraz wezwania do działania. Na przykład, zamiast „Dowiedz się więcej o naszych usługach”, napisz „Odkryj 5 sposobów na zwiększenie sprzedaży już dziś”. Liczby w nagłówkach zwiększają wiarygodność i przyciągają uwagę odbiorców.

Ważne jest również stosowanie słów kluczowych. Wybierz słowa, które są istotne dla Twojej branży i wpisują się w potrzeby Twoich klientów. Możesz je znaleźć przy pomocy ChatGPT, wpisując polecenie: „Znajdź słowa kluczowe dla strony internetowej w branży …”  albo za pomocą Google Keyword Planner. Uwzględnij je w nagłówku, aby poprawić widoczność strony w wynikach wyszukiwania. Pamiętaj, by słowa te były naturalnie wplecione w zdania i nie sprawiały wrażenia wciskanych na siłę. Wymaga to trochę gimnastyki umysłowej, ale przynosi zamierzony efekt.

Napisz przekonujący pierwszy akapit

Kiedy już nagłówek przykuje uwagę odbiorcy, przejdzie on do pierwszego zdania tekstu. W tym momencie przejmuje ono pałeczkę i prowadzi czytelnika za rękę do dalszej treści. Aby to było możliwe, również pierwsze zdanie powinno być ciekawe lub intrygujące. Możesz zacząć od zaskakującego faktu, pytania lub stwierdzenia, które bezpośrednio odnosi się do problemu klienta. Na przykład: „Czy wiesz, że 70% firm traci klientów przez źle zaprojektowane strony?”.

Chodzi o to, abyś wprowadził czytelnika w sytuację, która jest mu bliska. Opisz problem, z którym może się identyfikować, a następnie zasugeruj, że masz rozwiązanie. Dzięki temu poczuje on, że Twoja oferta jest odpowiedzią na jego potrzeby. Aby to osiągnąć we wstępie przedstaw krótko, co oferujesz i dlaczego warto czytać dalej. Nie rozwlekaj się – mniej znaczy więcej. Pamiętaj, że to jest miejsce na zaintrygowanie odbiorcy, a nie szczegółowe opisy. Do tego przejdziesz później.

Przedstaw korzyści, a nie tylko cechy oferty

Warto pamiętać, że klienci nie kupują produktów dla samych cech, ale dla obiecanych korzyści. Zamiast mówić, że Twój produkt jest „szybki i łatwy w użyciu”, pokaż, jak oszczędza czas i sprawia, że praca staje się prostsza. Napisz o tym, co odbiorca może zrobić z odzyskanym wolnym czasem albo jak się poczuje, gdy zostanie uznany za fachowca dzięki oferowanym narzędziom.

Jak możesz odkryć takie korzyści? Zastanów się nad następującymi pytaniami:

  • Jakie problemy rozwiązuje mój produkt?
  • Jak życie mojego klienta stanie się lepsze dzięki mojej ofercie?
  • Jakie są dalsze konsekwencje korzyści z używania produktu?

A kiedy już znajdziesz odpowiedzi, pisz o nich w prosty i bezpośredni sposób. Używaj jasnych, zrozumiałych zdań. Unikaj technicznego żargonu, chyba że jest on absolutnie konieczny. Możesz też używać przykładów obrazując korzyści w konkretnych sytuacjach. Postaraj się odwołać do wyobraźni i emocji potencjalnego klienta. A potem przekonaj go, że może Ci zaufać. W jaki sposób?

Używaj dowodów społecznych i referencji

Dowody społeczne to wszelkie informacje, które pokazują, że inni ludzie zaufali Twojej firmie i są z niej zadowoleni. Mogą to być recenzje, opinie, case studies czy liczby pokazujące, ilu klientów skorzystało z Twojej oferty. Najlepiej działają konkretne, szczegółowe referencje, które opisują, jak pomogła ona innym. Słowa zadowolonych klientów i studia przypadków zachęcą kolejne osoby do skorzystania z Twojej oferty.

Jak wpleść je w tekst? Możesz to zrobić w formie krótkich cytatów, które pojawiają się w odpowiednich miejscach tekstu, lub jako oddzielne sekcje, które podkreślają konkretne osiągnięcia. Ważne, aby były łatwe do zauważenia. A co, jeśli dopiero zaczynasz i jeszcze nie masz opinii klientów? W tym momencie możesz pominąć ten krok, ale zadbaj o to, by takie opinie pozyskać. Każdą osobę, która kupiła produkt lub usługę, pytaj o wrażenia. Możesz to zrobić mailowo lub osobiście, jeśli masz taką okazję. Gromadź dowody społeczne i zamieszczaj na swojej stronie, aby budować wizerunek firmy godnej zaufania.

Optymalizuj stronę internetową pod kątem SEO

W celu pozycjonowania strony firmowej wybierz słowa kluczowe, które są najczęściej wyszukiwane przez Twoją grupę docelową. Możesz skorzystać z narzędzi takich jak Google Keyword Planner (dostępny po założeniu konta Google Ads), aby znaleźć odpowiednie frazy. Pamiętaj, że muszą one być związane bezpośrednio z Twoją ofertą. Słowa te powinny znaleźć się w nagłówkach, w pierwszych akapitach tekstu, w meta opisach oraz w adresie URL strony. Jednak nie przesadzaj z ich ilością – najważniejsza jest naturalność i spójność tekstu.

Do optymalizacji treści pod kątem SEO możesz użyć narzędzi takich jak Yoast SEO (dla WordPressa), SEMrush czy Ahrefs. Pomagają one w analizie fraz kluczowych, poprawie struktury tekstu i monitorowaniu pozycji w wynikach wyszukiwania. Zobaczysz, że dzięki temu stworzysz tekst na stronę, który będzie czytelny i przyciągnie więcej klientów. 

Zachęć do działania (CTA)

Aby tekst osiągał cel sprzedażowy, powinien prowadzić do wyraźnej zachęty do działania. Postaraj się, by Twój Call to Action (CTA) w jasny i bezpośredni sposób nakłaniał czytającego do wykonania konkretnej czynności. Używaj czasowników, które jasno mówią, co użytkownik powinien zrobić, np.: „Kup teraz”, „Zarejestruj się”, „Pobierz darmowy e-book”. CTA musi być łatwe do zauważenia i umieszczone w strategicznych miejscach na stronie.

Są copywriterzy, którzy twierdzą, że lepiej sprawdza się tekst pisany w pierwszej osobie, np. „Zapisuję się na newsletter”. Ale, jak to w marketingu, tylko jedno jest pewne: powinieneś testować różne wersje tekstów i sprawdzać, co lepiej działa w Twoim przypadku. Innej złotej recepty w tej sprawie nie dostaniesz.

Skuteczne treści na stronę www

Tak jak wspomniałam na początku, możesz samodzielnie stworzyć dobre teksty na stronę. Jeśli jednak nie masz na to czasu, albo wolisz zająć się innymi aspektami swojego biznesu, zamów profesjonalny tekst u copywritera. Będziesz mieć wtedy większą przewagę nad konkurencją, bo content marketing to jego specjalność. To znaczy moja, moja specjalność 😉

Nazywam się Zuzanna Olender i chętnie napiszę dla Ciebie skuteczne teksty, które zainteresują Twoich odbiorców, po czym zamienią ich w klientów. Jeśli chcesz zobaczyć przykłady moich tekstów, zajrzyj do Portfolio. Nie szukaj cennika, mam dla Ciebie specjalną ofertę. Po prostu napisz do mnie wiadomość w zakładce Kontakt i poczekaj na odpowiedź. Jeśli wolisz rozmowę telefoniczną, zostaw mi swój numer. Jestem przekonana, że się dogadamy i Twoja strona już wkrótce zacznie sprzedawać jak szalona.

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *