Uśmiechnięta kobieta prowadząca eko biznes trzyma papierową torbę na zakupy.
Category

Ekologia w biznesie: jak prowadzić eko biznes i nie zwariować?

Najczęstsze pytania właścicieli biznesów dbających o środowisko

Pytacie mnie ciągle: Baśka, jak prowadzić ten eko-biznes, żeby coś zarobić i cieszyć się z pomagania ludziom i środowisku? Ale skąd ja mam wiedzieć? Jestem Zuzanna, nie Baśka i… tak naprawdę to znam odpowiedź na to pytanie, więc zaraz Ci o tym napiszę 😉

Zebrałam najczęstsze pytania i wątpliwości, jakie mają właściciele małych marek sprzedających eko produkty i usługi, takie jak zdrowa żywność, naturalne kosmetyki, świece sojowe, czy usługi wellness, np. kąpiele leśne. Mam nadzieję, że odpowiedzi pomogą Ci stawić czoła wyzwaniom związanym z prowadzeniem ekologicznego biznesu.

1. Jak skutecznie wyróżnić się na rynku pełnym konkurencji?

To jedno z najczęściej zadawanych pytań. Na rynku, na którym prawie każda marka twierdzi, że jest „eko” i „naturalna”, trzeba znaleźć sposób, aby naprawdę się wyróżnić. Jak to zrobić?

Opowiedz swoją historię 

Ludzie uwielbiają ciekawe historie. Opowiedz, co zainspirowało Cię do stworzenia własnej marki, jakie wartości przyświecają Ci jako przedsiębiorcy i dlaczego Twoje produkty są wyjątkowe. Może używasz lokalnych składników? A może wspierasz zrównoważony rozwój w swojej społeczności? Są to ważne działania z zakresu CSR (społecznej odpowiedzialności biznesu). Podziel się tym na blogu, w social mediach i w opisach na swojej stronie internetowej.

Pokaż autentyczność

Konsumenci coraz bardziej cenią sobie transparentność. Pokaż kulisy produkcji w której używasz naturalnych składników, biodegradowalnych opakowań zamiast plastiku oraz energooszczędnych rozwiązań. Pochwal się uczciwymi praktykami pracy w swojej firmie i zadowolonymi pracownikami. Opowiedz o lokalnych dostawcach, z których usług korzystasz, wspierając lokalny rynek i gospodarkę obiegu zamkniętego. Niech Twoja marka zaistnieje w głowie potencjalnych klientów jako prawdziwie ekologiczny biznes – dbający o środowisko naturalne.

Edukacja w dziedzinie ekologii

Twoi klienci chcą wiedzieć, dlaczego naturalne składniki są lepsze dla zdrowia i środowiska. Innymi słowy: dlaczego mają zmienić swoje przyzwyczajenia i zacząć kupować u Ciebie? Aby zaspokoić ich ciekawość i zachęcić do eko zakupów, twórz edukacyjne treści – artykuły na blogu, infografiki i posty w mediach społecznościowych. Wyjaśniaj w nich korzyści płynące z używania Twoich produktów oraz idee takie, jak slow fashion, recykling czy zero waste.

W publikowanych treściach pokazuj, m.in. jak Twój biznes:

  • – ogranicza zużycie wody i energii,
  • – minimalizuje ślad węglowy (emisję CO2),
  • – korzysta z odnawialnych źródeł energii,
  • – zamiast plastikowych wdraża biodegradowalne i wielorazowe opakowania,
  • – wspiera fundacje ekologiczne,
  • – zachęca do ochrony środowiska,
  • – daje przykład działań proekologicznych.

Przykład w praktyce: Marka sprzedająca świece z wosku pszczelego może opowiedzieć, jak pozyskuje wosk z lokalnej pasieki oraz jaki ma to wpływ na środowisko i regionalną gospodarkę.

Świece z wosku pszczelego to jeden z pomysłów na eko biznes.

2. Czy ekologiczne certyfikaty naprawdę mają znaczenie?

Wielu właścicieli małych marek zastanawia się, czy inwestycja w certyfikaty ekologiczne jest opłacalna. Ich uzyskanie często wiąże się z dużymi kosztami i spełnieniem drobiazgowych wymagań. Sprawdźmy w takim razie, czy naprawdę warto.

Budowanie zaufania

Certyfikacja jest dla konsumentów dowodem na to, że produkty są rzeczywiście ekologiczne i naturalne. To szczególnie ważne w dobie greenwashingu, kiedy wiele marek nadużywa ekologicznych haseł bez pokrycia. 

Które certyfikaty są najbardziej poszukiwane przez konsumentów?

Na poniższej infografice znajdziesz 6 najważniejszych ekologicznych symboli, jakich klienci coraz częściej szukają w polskich sklepach.

Najważniejsze certyfikaty ekologiczne w Polsce

Czy są alternatywy?

Jeśli certyfikacja jest poza Twoim zasięgiem finansowym i szukasz oszczędności, postaw na transparentność i edukację. Szczegółowo opisuj na swojej stronie internetowej i w mediach społecznościowych: składniki, metody produkcji oraz źródła pozyskiwania surowców. Pokaż też, że walczysz z zanieczyszczeniem środowiska, stosujesz segregację odpadów, a zamiast drukować materiały reklamowe, wysyłasz elektroniczne oferty mailowe.

Przykład w praktyce: Marka kosmetyków naturalnych może prowadzić cykl postów „Poznaj nasze składniki”, gdzie opowie o ich pochodzeniu i właściwościach.

Kosmetyki naturalne to eko biznes, który wymaga publikowania treści na blogu i w mediach społecznościowych.

3. Jakie kanały marketingowe są najskuteczniejsze dla małych marek eko?

Masz ograniczony budżet marketingowy i nie wiesz, na jakich działaniach najlepiej się skupić? Wybór odpowiednich kanałów może zadecydować o powodzeniu promocji małej marki. W takim razie, jak najlepiej prowadzić zielony marketing? 

  • Social media: Instagram i TikTok to świetne platformy do budowania społeczności wokół marki ekologicznej. Klienci uwielbiają piękne zdjęcia produktów, relacje zza kulis oraz autentyczne historie. Przy odpowiednio ułożonej strategii publikacji i płatnych reklam, możesz zdobyć duże zasięgi.

  • Edukacyjne blogi i newslettery: Tutaj jest miejsce na tworzenie wartościowych treści na temat zdrowego stylu życia, ekologii i korzyści płynących z używania naturalnych produktów. W ten sposób przyciągniesz klientów i zyskasz ich zaufanie jako ekologiczna firma.

  • Współpraca z influencerami: Wybieraj mikroinfluencerów związanych z ekologią i zdrowym stylem życia – ich społeczności są zaangażowane i lojalne. 

Przykład w praktyce: Mała marka zdrowej żywności może publikować przepisy na Instagramie, pokazując jak wykorzystać swoje produkty w codziennej diecie.

Trzy słoiki z sałatką - eko biznes ze zdrową żywnością może publikować przepisy z użyciem swoich produktów.

4. Jak komunikować wyższą cenę ekologicznych produktów?

Często spotykam się z obawą: „Moi klienci nie zapłacą więcej za eko-produkty!”. Jednak możesz zmienić ich sposób postrzegania ceny. Musisz tylko tak przedstawić im swoje produkty, żeby nie mieli wątpliwości, co do ich wartości. Jak to zrobić?

  • Skup się na wartości, nie na cenie: Opowiedz, dlaczego Twoje produkty kosztują więcej – może to być ręczna produkcja, lokalne składniki, czy etyczne praktyki pracy.

  • Storytelling: Przedstaw historię ludzi stojących za produktem – rzemieślników, lokalnych dostawców oraz ekologicznych rolników.

  • Porównaj korzyści: Pokaż, że wyższa jakość składników w dłuższej perspektywie przekłada się na lepszy wpływ na zdrowie i samopoczucie klientów.

Przykład w praktyce: Marka kosmetyków naturalnych może wyjaśnić, że wysoka cena wynika z użycia olejków eterycznych tłoczonych na zimno, które mają więcej wartości odżywczych.

Buteleczka olejku lawendowego - jest droga ze względu na użycie naturalnych olejków eterycznych. Aby klient nie sprzeciwiał się cenom kosmetyków naturalnych, trzeba komunikować ich wartość.

5. Czy warto inwestować w e-commerce, czy lepiej sprzedawać lokalnie?

Być może marzy ci się mały sklepik, z klimatycznym wystrojem, w którym będziesz prowadzić miłe rozmowy ze stałymi klientami. Wiesz jednak, że dużo osób kupuje teraz online, a koszty wynajmu lokalu są spore. Czy w takim razie warto inwestować w sklep internetowy, czy pozostać przy sprzedaży stacjonarnej? Co wybrać?

E-commerceDaje dostęp do szerszego rynku, ale wymaga inwestycji w logistykę, marketing i obsługę klienta.
Sprzedaż lokalnaUmożliwia budowanie bliskich relacji z klientami i wsparcie lokalnej społeczności. Idealna dla marek rękodzielniczych.
Połączenie obu strategiiNajlepiej sprawdza się hybryda – lokalna obecność z możliwością zakupów online.

Przykład w praktyce: Producent świec sojowych może sprzedawać na lokalnych targach oraz przez Instagram i sklep internetowy.

Świece sojowe dla lepszej sprzedaży można sprzedawać lokalnie i przez internet.

Zrównoważony rozwój w Twoim przedsiębiorstwie

Co prawda prowadzenie małego eko-biznesu to wyzwanie, ale też ogromna satysfakcja z tworzenia czegoś dobrego dla ludzi i planety. Mam nadzieję, że odpowiedzi na powyższe pytania pomogą Ci z większą pewnością rozwijać swoją markę.

Masz jeszcze jakieś wątpliwości? A może chcesz podzielić się swoim doświadczeniem? Daj znać w komentarzu pod artykułem.


Jeśli szukasz więcej inspiracji i praktycznych porad, śledź „Eko-biznes blog” – marketingowy poradnik dla ekologicznych marek.

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *